WANGIAN HIKMAH AL-GHAZALI 322
- Pengajian kitab Ihya' 'Ulumiddin kali ke-48.
- Mensyukuri nikmat Allah.
- Keajaiban nikmat mata.
- Mata sebagai ejen perasaan.
WANGIAN HIKMAH AL-GHAZALI 323
- Keupayaan deria-deria.
-
Mata sebagai penyelamat.
-
Mata perlukan makanan, hiburan dna perlu
diservis. Sudah kita berikan?
-
Mengimbas kembali kuliah ke-47.
-
Apa itu ruh?
-
Apakah jiwa?
WANGIAN HIKMAH AL-GHAZALI 324
– Sambung perihal jiwa (an-nafs).
-
Bagaimana hendka tahu hal-hal ghaib?
-
Brain Dead.
-
Ruh itu Tuhan?
-
Bolehkah sujud sesama manusia?
WANGIAN HIKMAH AL-GHAZALI 325
– Hati sebagai raja, tubuh sebagai rakyat/hamba.
-
Mana satu yang jahat?
-
Berani berlawan depan orang je ke?
-
Lepas bertapa terus jadi Sultanul ‘Ariffin?
-
Bertapa menurut saranan Dakwah Tajdid Sebenar.
WANGIAN HIKMAH AL-GHAZALI 326
– Kelebihan berguru.
-
Cara guru2 buka minda, memang mengkagumkan.
-
Kuliah ke-48 bermula.
-
Tugas2 guru/pengajar.
-
Peringkat2 mencari harta.
WANGIAN HIKMAH AL-GHAZALI 327
– Guru ibarat lilin? Ke ibarat matahari?
- Jadilah minyak kasturi, jangan jadi batu pengasah, jarum
atau sumbu.
-
Tugas pertama seseorang pengajar.
-
Neraka akhirat vs neraka dunia.
-
Cikgu2 sulam agama dalam akademik.
-
Cara guru2 menilai anak2 murid ambil keputusan
peperiksaan.
WANGIAN HIKMAH AL-GHAZALI 328
– Berdakwah, ‘confirm’kah syurga?
-
Dialog Abu Zulfiqar dengan penganut Hindu.
-
Agama Islam sebagai agama penyelamat.
-
Guru lebih berperanan daripada ibu bapa. Macam
mana tu?
WANGIAN HIKMAH AL-GHAZALI 329
– Pengalaman waktu kecil.
-
Hak guru lebih daripada ibu bapa.
-
Rebut dunia susah, persaingannya sengit.
-
Rebut akhirat?