28.11.12

Syarah Ihya Ulumiddin 322-329


WANGIAN HIKMAH AL-GHAZALI 322
 - Pengajian kitab Ihya' 'Ulumiddin kali ke-48.
- Mensyukuri nikmat Allah.
- Keajaiban nikmat mata.
- Mata sebagai ejen perasaan.

WANGIAN HIKMAH AL-GHAZALI 323 
- Keupayaan deria-deria.
-          Mata sebagai penyelamat.
-          Mata perlukan makanan, hiburan dna perlu diservis. Sudah kita berikan?
-          Mengimbas kembali kuliah ke-47.
-          Apa itu ruh?
-          Apakah jiwa?

WANGIAN HIKMAH AL-GHAZALI 324
 – Sambung perihal jiwa (an-nafs).
-          Bagaimana hendka tahu hal-hal ghaib?
-          Brain Dead.
-          Ruh itu Tuhan?
-          Bolehkah sujud sesama manusia?

WANGIAN HIKMAH AL-GHAZALI 325 
– Hati sebagai raja, tubuh sebagai rakyat/hamba.
-          Mana satu yang jahat?
-          Berani berlawan depan orang je ke?
-          Lepas bertapa terus jadi Sultanul ‘Ariffin?
-          Bertapa menurut saranan Dakwah Tajdid Sebenar.

WANGIAN HIKMAH AL-GHAZALI 326 
– Kelebihan berguru.
-          Cara guru2 buka minda, memang mengkagumkan.
-          Kuliah ke-48 bermula.
-          Tugas2 guru/pengajar.
-          Peringkat2 mencari harta.

WANGIAN HIKMAH AL-GHAZALI 327 
– Guru ibarat lilin? Ke ibarat matahari?
- Jadilah minyak kasturi, jangan jadi batu pengasah, jarum atau sumbu.
-          Tugas pertama seseorang pengajar.
-          Neraka akhirat vs neraka dunia.
-          Cikgu2 sulam agama dalam akademik.
-          Cara guru2 menilai anak2 murid ambil keputusan peperiksaan.
-          http://youtu.be/cj1LTovjqOc

WANGIAN HIKMAH AL-GHAZALI 328 
– Berdakwah, ‘confirm’kah syurga?
-          Dialog Abu Zulfiqar dengan penganut Hindu.
-          Agama Islam sebagai agama penyelamat.
-          Guru lebih berperanan daripada ibu bapa. Macam mana tu?
-          http://youtu.be/S-FEicl9TNE

WANGIAN HIKMAH AL-GHAZALI 329 
– Pengalaman waktu kecil.
-          Hak guru lebih daripada ibu bapa.
-          Rebut dunia susah, persaingannya sengit.
-          Rebut akhirat?